بازگشت میترا حجار با نمایش «دکتر نون» تا پذیرش یک استعفا
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۵۹۲۴
بهگزارش خبرنگار تئاتر ایرنا؛ همزمان با اختتامیه چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در ۲۶ بهمنماه ۱۴۰۰ مطابق هر سال انتظار بر آن میرفت که بعد از خوابیدن تب و تاب اجراهای نمایشی در این جشنواره و شور و حال معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف این رویداد، بار دیگر شاهد بازگشت آرامش به فضای هنرهای نمایشی کشور باشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما همزمان با آخرین روز جشنواره و معرفی برگزیدگان از سوی ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابلاغیهای خطاب به گروههای نمایشی، تماشاخانهها و تالارهای نمایشی درباره شرایط جدید میزبانی از مخاطبان تئاتر منتشر شد.
در آن ابلاغیه آمده بود: بهسبب قرار گرفتن کشور در موج ششم پیک کرونا و شیوع سویه اُمیکرون این ویروس، تماشاخانهها تا اطلاع ثانوی از ظرفیت ۵۰درصدی در پذیرش مخاطبان بهره خواهند برد.
همین مساله رقمزنندهی این شائبه بود که بعد از خوابیدن تب و تاب جشنواره تئاتر فجر، قطعا شاهد اقبال کم تالارهای نمایشی و البته اجرای جدید آثار نمایشی در تالارها خواهیم بود؛ اما هنرمندان تئاتر بعد از پشت سر گذاشتن دو سال همراهی با فراز و فرودهای این ویروس و آسیبها و خسارتهایی که بهسبب تعطیلی مکرر تماشاخانهها متحمل شده بودند نهتنها نشانی از احتیاط برای بازگشت به صحنههای تئاتری نداشتند که طی یک هفته اخیر هر روز حداقل شاهد خبر آغاز اجرای یک اثر نمایشی جدید در تالارهای نمایشی کشور بودیم.
در خلال این رخداد و رویدادها البته بودند اخبار دیگری که فراز و فرودهای تئاتر کشور را دربر میگرفت. آنچه در ادامه این گزارش میآید مرور مهمترین اخبار حوزه هنرهای نمایشی از ۵ تا ۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ خورشیدی است.
موافقت با استعفای مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس
طی مراسمی که ظهر یکشنبه (۸ اسفندماه) در سالن جلسات شهید آوینی با حضور برخی ازمدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد، سیدمحمد نادری رئیس این بنیاد ضمن تقدیر از زحمات ۲۷ ماهه حمید نیلی با استعفای وی از سمت مدیریت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس موافقت کرد.
البته پیش از این در تاریخ ۲۹ دیماه ۱۴۰۰، حمید نیلی در خبری اختصاصی طی گفتوگو با خبرنگار تئاتر ایرنا برای نخستین بار از ارائه استعفای خود به رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح و جدا شدن از بدنه مدیریت تئاتر انجمن انقلاب و دفاع مقدس بعد از برگزاری دومین جایزه سرو خبر داده بود. حال این خواست و اقدام را روز ۸ اسفند ماه رسمی و رسانهای کرد.
نیلی آذرماه سال ۹۸ با حکم رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح به سمت مدیرعاملی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منصوبشده بود.
حضور میترا حجار با «دکتر نون» در صحنه تئاتر
میترا حجار به زودی در نقش ملکتاج در نمایش دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد به کارگردانی هادی مرزبان به صحنه باز میگردد. حجار پیشتر با بازی در دومین نوبت اجرای نمایش آهسته با گل سرخ به کارگردانی مرزبان در تماشاخانه سنگلج تجربه همکاری با این کارگردان داشته است و حالا نمایش «دکتر نون» دومین همکاری این دو هنرمند محسوب میشود.
این نمایش قرار است فروردین ۱۴۰۱ در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا شود. صدرالدین زاهد و حامد کمیلی دیگر بازیگران آن هستند.
دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد که بر اساس داستانی به همین نام از شهرام رحیمیان اجرا میشود، بستری عاشقانه و سیاسی دارد و در خلاصه داستان آن آمده است: اسفندیار و ملکتاج از کودکی چنان به هم علاقهمند بودند که دقیقهای از یکدیگر جدا نمیشدند و عشق آتشین آن دو به ازدواج انجامید. حال در کودتای ۱۳۳۲ از اسفندیار (دکتر نون) که از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق است، خواسته میشود مصاحبهای ضد نخستوزیر انجام دهد که نمیپذیرد. اسفندیار به زندان میافتد و ساواک برای انجام مصاحبه به انواع شکنجه متوسل و هر بار با مقاومت دکتر نون روبهرو میشود تا اینکه پای ملکتاج به میان میآید و جدال میان عشق و وفاداری به نخستوزیر آغاز میشود.
عینیت بخشیدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به نمایش مردمی
بهمن صادقحسنی، عضو هیات داوران بخش تئاتر خیابانی و فراگیر جشنواره بینالملل بیستوهفتم تئاتر کودک و نوجوان، آثار این دوره را دارای رشد کیفی خواند و گفت: به نظرم آثار ارائه شده در بخش تئاتر فراگیر که مختص هنرمندانی با نیازهای خاص بود، آثار خوب و با کیفیتی بودند. با توجه به تازگی این بخش، نمایشها فراتر از حد انتظار بود، تا جایی که حتی میتوان گفت که آثار این بخش، از سایر بخشها نیز، بهتر هستند.
وی افزود: در بخش تئاتر خیابانی نیز نمایشها کیفیت خوبی داشتند و با وجود یک سال تعطیلی جشنواره و مشکلاتی که اپیدمی کرونا به وجود آورده، از دورههای قبل، چیزی کم نداشت و آثار سطح بالایی را شاهد بودیم که مایه خرسندی است.
نشاط اجتماعی از جمله مباحثی بود که در اولویت ما قرار داشت و هیئت داوران به آن توجه داشتند؛ بنابراین ما سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که بتواند با کودک و نوجوان که مخاطب اصلی این آثار هستند، ارتباط برقرار کند. همچنین برای ما مهم بود که آثار در بخش آموزش بتوانند تاثیرگذار باشند.
صادقحسنی تصریح کرد: هنرمندان عرصه تئاتر کودکان و نوجوانان توانستهاند، عموم مردم را درگیر تئاتر کنند، به همین خاطر میتوان گفت که جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، به تئاتر مردمی عینیت میبخشد.
بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران با شعار تئاتر، پرواز پروانههای خیال در شهر تاریخی همدان برگزار میشود.
معرفی برگزیدگان فصل هفتم پروژه «چهار فصل تئاتر ایران»
برگزیدگان فصل هفتم پروژه نمایشنامهنویسی چهار فصل تئاتر ایران برای شرکت در کارگاههای فصلی معرفی شدند.
ایوب آقاخانی طراح و مدیر پروژه جامع آموزش نمایشنامهنویسی خارج از پایتخت با عنوان «چهار فصل تئاتر ایران»، جمعبندی آرای هیأت علمی فصل هفتم را با عنوان «فضای مجازی در زندگی امروز» به شرح زیر اعلام کرد:
آخر بازی نوشته احمد نیکپیام از اصفهان، دشمن مردم به قلم پژمان شاهوردی از لرستان، خانه روبهرویی نوشته سروش بهاری از مازندران، شوخی میکنید آقای کارگردان اثر سروش بهاری از مازندران و اسپویلر نوشته مصطفی جعفری خوزانی از اصفهان برگزیدگان این بخش را شامل میشدند.
این افراد ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، در محل حوزه هنری تهران در کارگاههای فصلی پروژه با حضور اعضای هیأتعلمی این فصل، مهرداد رایانی مخصوص و امین رهبر، شرکت خواهند کرد تا پس از این جلسات حضوری و مشاوره، آخرین بازنویسی نمایشنامه خود را به دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به عنوان دبیرخانه این پروژه ارائه دهند.
آقاخانی افزود: فراخوان هشتم پروژه چهار فصل تئاتر ایران به زودی منتشر خواهد شد.
اکران پنج فیلمتئاتر کانون در هفته جاری
پنج فیلمتئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایگاه اینترنتی کانون به صورت برخط (آنلاین) به نمایش گذاشته میشود.
بر این اساس نمایشهای دختر کدو تنبل، درخشنگ، استخوان ماهی جادویی، گرگ نامه و ن مثل نظم از ۷ تا ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ در پایگاه اینترنتی کانون به نشانی CINEMA.KPF.IR اکران میشود.
فیلمتئاتر دختر کدو تنبل به نویسندگی شادی پورمهدی و کارگردانی علی پاکدست درباره خاله پیرزنی است که سالهای درازی را در آرزوی داشتن فرزندی با تنهایی سپری کرده است. او صاحب باغچهای زیباست که از قضا شبی مهتابی، پری باغچه از دل خاک بر او ظاهر میشود و در ازای مهربانی خاله با باغچه، جادویی را به او میآموزد که صاحب فرزند شود.
فیلمتئاتر درخشنگ، به نویسندگی و کارگردانی علیرضا آقایی، روایت انسانهایی است که برای بهدست آوردن آخرین سیب درخت زندگی، با یکدیگر وارد جنگ میشوند. این درخت در کنار زمین بازی دو کودک رشد کرده است. بچهها جنگ را دوست ندارند و تلاش میکنند تا به آن پایان دهند.
فیلمتئاتر استخوان ماهی جادویی، به نویسندگی منوچهر اکبرلو و کارگردانی احسان مجیدی به نمایش گذاشته میشود. این فیلمتئاترکه درباره سارا دختری کوچکی است که با پدر و مادر و ۱۸خواهر و برادرش زندگی بسیار سخت و پر از مشکلاتی را میگذراند. یک روز فرشته مهربانی به او یک استخوان ماهی جادویی میدهد. این استخوان باعث تغییرهای بزرگی در زندگی آنها میشود.
فیلمتئاتر گرگنامه، به نویسندگی و کارگردانی سیدیاسر هاشمزاده، قصه گرگی است که به دلیل از بین رفتن محیط زیست به آشغالدانی پناه میبرد و با خوردن مواد فاسد دندانهایش را از دست میدهد. گرگ از مرغدانی تخممرغی میدزدد و از او مراقبت میکند تا جوجه شود و بعد آن را بخورد اما جوجه هنگام به دنیا آمدن گرگ را مامان خطاب میکند و مهر جوجه به دل گرگ میافتد و...
فیلمتئاتر ن مثل نظم، به نویسندگی و کارگردانی ناصر آویژه، علی فروتن، حمید گلی و محمد مسلمی است که در چند اپیزود، داستانهایی را درباره اهمیت نظم در زندگی به اجرا در میآورند.
به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری، ۵۰ فیلم تئاتر از تولیدات با کیفیت ۵۰ سال اخیر این مرکز، در پایگاه این مرکز به دلیل همهگیری کرونا، به صورت آنلاین در سایت کانون به نشانی cinema.kpf.ir برای علاقهمندان به نمایش گذاشته میشود.
اجرای نمایش محیطی عمو نوروز اومده در بوستان لاله
نمایش محیطی عمو نوروز اومده با نگاهی به داستان معروف عمو نوروز و ننه سرما با حضور دو بازیگر اجرا میشود که در تلاشند این قصه را با معرفی آیینها و آداب و رسوم عید نوروز مانند خانهتکانی، هفتسین و قاشقزنی در قالب نمایش بازسازی و بازآفرینی کنند.
این نمایش ویژه مخاطبان خردسال و کودک است و تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ هر روز جز شنبهها ساعت ۱۶ در فضای باز مقابل مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری واقع در بوستان لاله تهران اجرا میشود.
میثم یوسفی نویسندگی و کارگردانی این نمایش محیطی را بر عهده دارد و محسن قصری و نیلوفر سیاری بازیگران آن هستند.
برچسبها انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان حمید نیلی میترا حجار تئاتر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تئاتر شهرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان حمید نیلی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان حمید نیلی میترا حجار تئاتر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تئاتر شهر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس جشنواره بین المللی تئاتر نویسندگی و کارگردانی چهار فصل تئاتر ایران تئاتر کودک و نوجوان کانون پرورش فکری هنرهای نمایشی فیلم تئاتر میترا حجار دکتر نون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۵۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا سلبریتیها جای کسی را در تئاتر تنگ کردهاند؟
حضور بازیگران سینما و تلویزیون، روی صحنه تئاتر، طی سالهای اخیر، با موجی از واکنشهای متفاوت مواجه بوده است. عدهای این حضور را غنیمت شمرده و آن را به نفع مصادیقی، چون جریان اقتصادی تئاتر نسبت دادند و در مقابل، برخی این حضور را ناامن دانسته و ساحت نمایش و صحنه را مبرا از آن رخدادهایی که مقابل دوربین سینما و تلویزیون میگذرد، میدانند.
خاک صحنه دامنگیر است
این تقابل طی سالیان اخیر، همواره به محلی در جهت مناقشه دو گروه تبدیل شده است، اما کفه قضاوت همواره به نفع موافقان این حضور، سنگینی کرده است علیالخصوص آنکه طی ماههای اخیر، اخباری مبنی بر حضور اینفلوئنسرها روی صحنه نمایش حسابی خبرساز شده بود. در چنین شرایطی استدلال موافقان حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر این بود که در این زمینه، آیا حضور بازیگر حرفهای موجه است یا حضور اینفلوئنسرها؟
بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارنددر حال حاضر بازیگرانی، چون فرهاد آئیش، صابر ابر، بهرام افشاری، نادر فلاح، بهنام تشکر، کوروش سلیمانی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، نورا هاشمی، صدف اسپهبدی، محمد نادری نمایشهایی را به روی صحنه دارند؛ حضور بازیگران شناختهشده دیگر به پای ثابت تقویم سالیانه کشور تبدیل شده بهگونهای که در هر برهه زمانی در طول سال، بازیگران چهرهای را یافت میکنیم که نمایشهایی را به روی صحنه دارند.
لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارند و اکنون که پس از مدتی، دوباره به صحنه تئاتر بازگشتهاند، نمیتوان این ایراد را بر آنها وارد دانست که چرا خود را به هنر نمایش سنجاق میکنند. خاک صحنه دامنگیر است و اگر باید انتقادی را به این دسته از بازیگران وارد دانست، باید عنوان کرد که چرا در طول این مدت، در عرصه نمایش کمکاری داشتهاند.
فارغ از این اتفاق، اگر بازیگری، خاستگاه تئاتری نداشته باشد و حالا به هر دلیلی درصدد تجربهاندوزی در این عرصه است، چرا باید جلوی این حضور را گرفت؟ نخست آنکه تمرینات منحصر تئاتر سبب کسب مهارتهای نوین و متفاوتی در آن بازیگر میشود که در ادامه مسیر بازیگری او تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم استثانیا سبب رونق اقتصادی تئاتر میشود که در تمام این سالها بهعنوان پاشنه آشیل نمایش مطرح بوده و ناملایمات بسیاری را در این هنر اصیل رقم زده است. ثالثا، هر نمایشی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده دارد. با توجه به حساسیتهای بالایی که در این زمینه وجود دارد و البته وسواسی که به ویژه در نگاه کارگردان موجود است، نمیتوان اینگونه اندیشید که یک بازیگر با هر قابلیتی که داشت، میتواند به روی صحنه رفته و اساسا شایستگی چنین حضوری را ندارد چرا که تمام این موارد، از فیلتر کارگردان و دیگر صاحبان نمایش عبور کرده و چیزی به دلخواه بازیگر رقم نمیخورد.
فارغ از تمامی این موارد، هماکنون چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم است و اینکه برخی عنوان میکنند حضور سلبریتیها، محدود شدن فضای کاری هنرمندان عرصه تئاتر را تشدید میکند، منطق درستی نداشته و نمیتوان بر آن تکیه کرد.
«حضور سلبریتیها در عرصه تئاتر تاکنون منتج به اتفاقهای خوبی شده که مهمترین آن، فروش بالای آن آثار بوده که اقتصاد این هنر را در طول سال با افزایش قابلتوجهی همراه کرده و سبب میشود تا سانسهای برخی از این نمایشها تا روزهای متوالی رزرو شده و سالنها پر شوند»
هنر تئاتر در کشور، نسبت به سینما و شبکه نمایش خانگی، از برخی محدودیتهای بعضا تاریخی رنج میبرد. در طول این سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بسیاری از این محدودیتها مرتفع شود. رویکردی که قطعا با استقبال دوستداران و دلسوزان این هنر همراه است بنابراین نباید با ایراداتی از این دست، زمینه فعالیت در این عرصه را محدود کرد و مخاطب را نسبت به این هنر، دلسرد کرد. حداقل امروز که هنر نمایش، تلالویی ویژه در حیات پساکرونایی خود دارد، باید با همبستگی و دلسوزی، زمینه اعتلای بیشتر هنر تئاتر در کشور را رقم زد و موانع پیشرو را عقلانی و حسابشده مرتفع کرد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی